Jobbigt.

Idag har jag återigenom jobbat och idag inföll det oundvikliga när man jobbar på ett julbord som endast serverar kött- vi i personalen fick äta julbord och jag blev då känd i personalstyrkan som vegitarianen och fick alla de frågor man innan fått tusentals gånger. "Men du äter fisk va?" "Varför?" "Blir du äcklad av kött?" m.m. Jag avskyr det. Det är så otroligt enkelt. Jag äter inte kött och du gör det. Jag behöver inte tycka att du är konstig för det och jag är definitivt inte konstig för att jag tagit valet att inte äta kött.

Jag antar att det är en värderingsfråga för mig. Jag förstår att folk inte har samma värderingar som mig gällande djurens värde och det är inte svårt att förstå hur människor i denna värld inbillat sig att de är några slags övernaturliga varelser. Jag klandrar dem inte så mycket för det- det är lätt hänt. Men det är synd.

Jag har försökt tänka lite på varför jag är vegetarian- jag har inte gjort det så mycket innan för det har känts väldigt naturligt för mig att vara det trots att jag växt upp i ett köttätande hem men det är en värdering som mer smygt sig på istället för att bli som en uppenbarelse. Jag är vegetarian för att jag ser mer likheter än skillnader mellan djur och människodjuret än olikheter. Jag är vegetarian för att de värderingar jag brinner starkast för i mitt vardagliga liv- relationer, kärlek och tillfredställesle- delar vi med alla djur. Att vi sedan fått ett förnuftigt tänkande och samvete som ett plus ser jag inte som att vi blir övernaturliga utan mer som ännu en chans att ta beslut om sättet vi lever och behandlar våra medvarelser på. För mig är det självklart att jag inte vill äta min syster och då vill jag inte heller äta min katt och då vill jag inte heller äta en fisk för den kanske är en mamma.

Det var lite roligt för några veckor sedan då jag kollat på djurrättsdokumentären Earthlings och efter det kollade på kanske 5 episoder av mördarserien Dexter. Den natten drömde jag att jag var tvungen att mörda alla köttätare runt mig- även min familj och mina bästa vänner! Det var fruktansvärt! men rätt underhållande. Jag kommer inte döda er- jag älskar er. Vi delar bara inte denna värdering och jag respekterar det så länge ni respekterar mina värderingar.

peace out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0